Μαθαίνω να
κλίνω ουδέτερα ουσιαστικά.
Ενικός
αριθμός |
Ενικός
αριθμός |
|||||
Ονομαστική |
το |
πεύκο |
Ονομαστική |
το |
παιδί |
|
Γενική |
του |
πεύκου |
Γενική |
του |
παιδιού |
|
Αιτιατική |
το |
πεύκο |
Αιτιατική |
το |
παιδί |
|
Κλητική |
_ |
πεύκο |
Κλητική |
_ |
παιδί |
Πληθυντικός
αριθμός |
Πληθυντικός
αριθμός |
|||||
Ονομαστική |
τα |
πεύκα |
Ονομαστική |
τα |
παιδιά |
|
Γενική |
των |
πεύκων |
Γενική |
των |
παιδιών |
|
Αιτιατική |
τα |
πεύκα |
Αιτιατική |
τα |
παιδιά |
|
Κλητική |
_ |
πεύκα |
Κλητική |
_ |
παιδιά |
Η
ορθογραφία στα ουδέτερα ουσιαστικά
v Τα
ουδέτερα ουσιαστικά που τελειώνουν σε –ο
γράφονται με –ο όμικρον και
αυτά που τελειώνουν σε –ι γράφονται
με –ι γιώτα.
π.χ. το πεύκο, το μήλο, το τετράδιο, το μολύβι, το παιδί, το ποτιστήρι
v Ορισμένα
ουδέτερα ουσιαστικά εξαιρούνται και γράφονται με –υ ύψιλον.
Μερικά απ’
αυτά είναι : το βράδυ, το
δάκρυ, το δίχτυ, το στάχυ κ.α.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Γράφουμε το δάκρυ-τα
δάκρυα, το δίχτυ-τα δίχτυα, το στάχυ-
τα στάχυα,
αλλά
το βράδυ-τα βράδια, η βραδιά, ο βραδινός, βραδιάτικος.
Συμπληρώνω
τα γράμματα που λείπουν. Τονίζω όπου πρέπει.
Ø Το παιδ... αγόρασε ένα παιχνίδ... και πήγε στο
σπίτ... του.
Ø Το
βράδ... κοιμήθηκε χαρούμενο κι ευτυχισμένο. Η βραδ...ά ήταν υπέροχη.
Ø Όταν μας πονάει το αυτ..., πάμε στον
ωτορινολαρυγγολόγο.
Ø Ο ψαράς έριξε το δίχτ... στη θάλασσα, για να
πιάσει ψάρια.
Ø Ένα δελφίνι μπλέχτηκε στα δίχτ...α των ψαράδων.
Ø Το καλοκαίρ...
πίνουμε νερό από το ψυγεί... .
Ø Πάνω στο τραπέζ... έχει ένα μήλ..., ένα αχλάδ...
κι ένα ροδάκιν... .
Ø Ένα δάκρ... κύλησε στα μάτια της γιαγιάς, μόλις
χάιδεψε το δισέγγονό της.
Ø Όταν η μαμά καθαρίζει κρεμμύδια, τα μάτια μου
γεμίζουν δάκρ...α.
Ø Το κουτάλ..., το πιρούν... και το μαχαίρ... είναι
στο συρτάρ... της κουζίνας.
Ø Πάνω στο βουν... είδαμε ένα αγριογούρουν... .
Ø Το μαρούλ...,
τα μαρούλ...α, το μπαστούν..., τα μπαστούν...α.
Η
ορθογραφία σε ορισμένα ρήματα.
Ø Τα ρήματα που τελειώνουν σε –ίζω, γράφονται με –ι γιώτα.
π.χ. τριγυρίζω, ποτίζω,
ζωγραφίζω, καθαρίζω, ξυρίζω,
μαυρίζω κλπ.
Ø ΠΡΟΣΟΧΗ:
Εξαιρούνται τα δανείζω,
δακρύζω, αθροίζω,
πρήζω κ.α.
Συμπληρώνω τα γράμματα που
λείπουν. Βάζω τόνο όπου πρέπει.
Ø Το τριαντάφυλλο μυρ...ζει ωραία.
Ø Ο μπαμπάς τηγαν...ζει πατάτες κι η μαμά καθαρ...ζει
το δωμάτιο.
Ø Συνηθ...ζουμε να δαν….ζουμε στους συμμαθητές μας
τα πράγματά μας.
Ø Ένα τραγούδι λέει: «Τα παιδιά ζωγραφ...ζουν στον
τοίχο»
Ø Στην πρόσθεση αθρ….ζω τους αριθμούς, δηλαδή
προσθέτω.
Ø Ο κηπουρός φροντ...ζει τον κήπο.
Ø Όταν τρώω πολύ, πρ...ζεται η κοιλιά μου.
Ø Όταν συγκινούμαι, δακρ...ζουν τα μάτια μου.
Το
ταξίδι της ορθογραφίας
Η ορθογραφία μιας λέξης, τις περισσότερες φορές,
ταξιδεύει με όλη την οικογένειά της.
π.χ. ζωγραφίζω,
ζωγραφιά,
ζωγραφιστός,
ζωγραφισμένος
δανείζω, δανεικός,
δάνειο,
δανεισμένος
Ενικός
αριθμός |
Ενικός
αριθμός |
|||||
Ονομαστική |
το |
πλοίο |
Ονομαστική |
το |
κλαδί |
|
Γενική |
του |
Γενική |
του |
|||
Αιτιατική |
το |
Αιτιατική |
το |
|||
Κλητική |
_ |
Κλητική |
_ |
Πληθυντικός αριθμός |
Πληθυντικός αριθμός |
|||||
Ονομαστική |
τα |
Ονομαστική |
τα |
|||
Γενική |
των |
Γενική |
των |
|||
Αιτιατική |
τα |
Αιτιατική |
τα |
|||
Κλητική |
_ |
Κλητική |
_ |
Ερωτήσεις:
1. Τι θέλησε να κάνει ο Μενέλαος όταν
ο Πάρης του πήρε την Ελένη;
2. Ποιοι βασιλιάδες ετοιμάστηκαν να πάνε στην
Τροία για να πάρουν πίσω την Ελένη και ποιο ορίστηκε να είναι ο αρχηγός τους;
3. Τι πρόβλημα υπήρχε όταν ήταν
έτοιμοι να φύγουν για την Τροία και γιατί είχε αυτό δημιουργηθεί;
4. Ποια ήταν η λύση στο πρόβλημα αυτό και
ποιος την έδωσε;
5. Τι αποφάσισε να κάνει ο Αγαμέμνονας με
αβάσταχτη θλίψη;
6. Τι έγινε την ημέρα της θυσίας της
Ιφιγένειας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου