ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΠΟΣΙΩΠΗΤΙΚΑ [ ... ]
Αποσιωπητικά [ ... ] βάζουμε όταν θέλουμε:
¯ Να σταματήσουμε
μια πρόταση επειδή αυτός που θα τη διαβάσει θα καταλάβει ποια είναι η συνέχεια.
π.χ. Πήγαμε στο βουνό και μαζέψαμε φύλλα, ξερόκλαδα, κουκουνάρια,
... , τα φορτώσαμε στο αυτοκίνητο και επιστρέψαμε στο σπίτι.
¯ Να σταματήσουμε
την πρόταση γιατί νιώθουμε έντονα συναισθήματα ( λύπη, ντροπή, φόβο κλπ)
π.χ. Ήμουνα μπροστά στο τροχαίο ατύχημα. Έβγαλαν οι
τραυματιοφορείς τον οδηγό. Τα χέρια του, τα πόδια του ... . Δεν περιγράφεται τι
είδα. Ευτυχώς άκουσα πως σώθηκε.
Διαβάζω ακόμη ένα κείμενο που έχει αποσιωπητικά, για να τα καταλάβω καλύτερα
Μαζευτήκαμε στην παιδική
χαρά ο Γιώργος, ο Σάββας, η Γιαννούλα ... σχεδόν όλη η τρελοπαρέα και παίξαμε
κρυφτό, κυνηγητό, μηλάκια ... . Κατά το σούρουπο , επιστρέψαμε στα σπίτια μας. Από
διάβασμα για την άλλη μέρα .... . Να ’ναι
καλά οι δάσκαλοι που μας πήγαν εκδρομή.
ΚΟΜΜΑ [ , ]
Κόμμα [ , ] βάζουμε όταν:
¯ Θέλουμε να
χωρίσουμε συνεχόμενες λέξεις που ανήκουν στην ίδια κατηγορία [ουσιαστικά, επίθετα,
ρήματα κλπ]
π.χ.
Ο μανάβης πουλάει μήλα, πορτοκάλια, ντομάτες, λεμόνια και πολλών ειδών φρούτα
και λαχανικά.
Ο Αχιλλέας είναι παιδί καλόκαρδο,
πονόψυχο, συμπαθητικό, συνεργάσιμο και τον έχω φίλο.
Η κυρία Έλλη κεντάει, πλέκει, ράβει, ζωγραφίζει
και κάποια στιγμή ανοίγει και την τηλεόραση να ακούσει τις ειδήσεις.
¯ Χρησιμοποιούμε
κλητική πτώση
π.χ.
Αντρέα, φέρε μου σε παρακαλώ το μολύβι μου.
Κοσμά, να προσέχεις γιατί κάνεις πολλά
λάθη.
Φίλε
μου, έχω πολύ δουλειά και μη μ’ ενοχλείς.
¯ Θέλουμε να εξηγήσουμε, να δώσουμε περισσότερες πληροφορίες γι’ αυτό που
μιλάμε
π.χ.
Ο Στρυμόνας, το μεγάλο ποτάμι του Νομού Σερρών, έχει τις πηγές του στα βουνά
της Βουλγαρίας και
χύνεται στο Στρυμονικό κόλπο.
Ο Ήλιος, το μεγαλύτερο αστέρι του
γαλαξία μας, με το φως και τη θερμότητά του δίνει ζωή σ΄ όλα τα ζωντανά της γης.
¯ Θέλουμε να χωρίσουμε μικρές προτάσεις που βρίσκονται μέσα σε μία μεγάλη πρόταση
π.χ.
Πήγαμε ένα ταξίδι στις Σέρρες. Επισκεφθήκαμε το χιονοδρομικό κέντρο του Λαϊλιά,
πήγαμε στη λίμνη Κερκίνη, μείναμε κατάπληκτοι με το σπήλαιο της Αλιστράτης,
απολαύσαμε σερραϊκή μπουγάτσα και τέλος πήραμε και ακανέδες για τους φίλους
μας.
Ξεκίνησα το διάβασμα της Ιστορίας. Δεν
κατάφερα να μάθω τίποτα. Το πλυντήριο έκανε φασαρία, η μαμά μιλούσε με μια φίλη
της στο τηλέφωνο, η αδερφή μου άκουγε μουσική, η γιαγιά έβλεπε τηλεόραση και ο
παππούς με το μπαμπά μάλωναν για τα ποδοσφαιρικά.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Κόμμα βάζουμε μέσα σ’ ένα κείμενο και σ’ άλλες περιπτώσεις
που θα μάθετε όταν μεγαλώσετε περισσότερο.
Βάζω κόμμα όπου χρειάζεται
1.
Η Παναγιώτα διαβάζει
πολλά βιβλία. Βιβλία για ζώα για πουλιά
για τ’ αστέρια και τους πλανήτες για
τους Δεινόσαυρους και τους Τυραννόσαυρους.
2. Ο ελέφαντας είναι ζώο μεγαλόσωμο παχύδερμο προβοσκιδωτό
φυτοφάγο και ζει σε περιοχές της Ασίας και της Αφρικής.
3. Ο δάσκαλος όταν μας κάνει μάθημα μιλάει γράφει σβήνει
μαλώνει όποιους τον ενοχλούνε μας δείχνει εικόνες από περιοδικά μας ανοίγει τον
υπολογιστή και μπαίνουμε σε διάφορες ιστοσελίδες.
4. Αργυρώ σου είπα πως πρώτα θα διαβάσεις και μετά θα
παίξεις.
5. Μενέλαε πριν
κοιμηθείς σβήσε το φως του δωματίου σου.
6. Δανάη έλα να
παίξουμε τρίλιζα.
7. Ο διευθυντής μας ο κύριος Μανωλόπουλος Μανόλης το πρωί στην
προσευχή μας μάλωσε γιατί κάνουμε ζημιές στις τουαλέτες.
8. Την Κυριακή μας έκανε το τραπέζι η γιαγιά μου. Στο
τραπέζι είχε στρωμένο το κεντητό τραπεζομάντιλο έβαλε τα πορσελάνινα πιάτα τοποθέτησε
δεξιά και αριστερά τα ασημένια μαχαιροπίρουνα μπροστά από τα πιάτα στέκονταν τα
κρυστάλλινα ποτήρια. Το φαγητό ήταν υπέροχο. Οι μεγάλοι ήπιαν κρασί. Εγώ
ξετρελάθηκα με το γαλακτομπούρεκο που μας κέρασε στο τέλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου